Kaukolämpöverkon vesi värjätään Hyvinkäällä

27.09.2002 Tiedote

Kiinteistöjen lämmönsiirtimien ja kaukolämpöverkon vuotojen löytymisen tehostamiseksi Hyvinkään Lämpövoima Oy lisää kaukolämpöveteen Pyranin- nimistä väriainetta. Aine lisätään lokakuussa viikosta 41 alkaen ja sen käyttö verkossa tulee olemaan jatkuvaa.

Pyranin värjää kaukolämpöverkossa kiertävän veden heikosti keltavihreäksi. Jos kiinteistöjen käyttövesisiirtimessä on vuotoja, kaukolämpövettä voi päästä myös lämpimään käyttöveteen, joka voi tällöin värjäytyä. Väri korostuu selvästi ultraviolettivalossa.

Väriaine Pyranin on vaaratonta. Se ei värjää pyykkiä tai hiuksia, eikä sillä ole todettu olevan muitakaan haittavaikutuksia.

Jos lämmin käyttövesi jossakin kiinteistössä värjäytyy, lämpöyhtiö toivoo, että siitä tehdään heti ilmoitus joko isännöitsijälle, huoltoyhtiölle tai suoraan lämpöyhtiölle lämmönsiirtimissä olevien vikojen korjaamiseksi.

Väriaineen lisääminen kaukolämpöveteen on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi kaukolämpöverkon tai kiinteistölaitteiden mahdollisten vuotojen havaitsemiseksi. Menetelmä on käytössä useissa maamme lämpölaitoksissa.

Vuotojen suhteen tilanne on Hyvinkäällä ollut hyvä. Vuotoja kaukolämpöverkossa oli viime vuonna 6 kpl ja kaukolämpöputkea uusittiin vain 65 m. Putkea verkossa on tällä hetkellä 253.000 m. Lämmönsiirrinvuotoja on todettu vuosittain muutamia.

Lisätietoja asiasta antavat allekirjoittaneen lisäksi DI Juha Hilden puh. 4580233 ja ins. Åke Vikstedt p. 4580227

Hyvinkään Lämpövoima Oy
Raimo Oikarinen