Hyvinkään kaukolämpövuosi 2002

02.01.2003 Tiedote

Ennätyksellinen ja taloudellisesti hyvä kaukolämpövuosi Hyvinkäällä

Huolimatta huomattavasti normaalia kylmemmästä syksystä ja joulukuusta, kulunut vuosi oli Hyvinkäällä noin yhden asteen pitkäaikaisia keskiarvoja lämpimämpi.

Vuonna 2002 kaukolämpöä kulutettiin Hyvinkäällä noin 1,5 % enemmän kuin vuonna 2001. Keskilämpötilaltaan vuosi olikin edellisen vuoden kaltainen ja kasvu johtui lähinnä uusista asiakkaista. Kaukolämpöenergian myynti oli kuluneena vuonna ennätykselliset 310 gigawattituntia. Em. määrästä noin 55 % kuluttivat asuinkiinteistöt.

Kaukolämmön liittymisteho oli vuoden lopussa 211 megawattia ja liitettyjen rakennusten tilavuus 7,8 milj. m3. Kasvua oli 207.000 m3 mikä oli hieman enemmän kuin edellisenä vuonna.

Uusia asiakkaita liitettiin vuoden aikana 19 kappaletta. Suurin yksittäinen liitetty kohde oli Kallionoppoon valmistunut Ahlsell Oy: n logistiikkakeskus. Hyvinkään kaukolämpöverkkoon on liitetty nyt 1458 asiakasta. Tilastollisesti noin 33.000 ihmistä eli 85 % keskustaajaman asukkaista asuu kaukolämmitetyissä taloissa.

Kaukolämpö tuotetaan Hyvinkäällä pääasiassa maakaasulla 95 %. Kiertokapula Oy:n jäteasemalta tulevaa biokaasua polttamalla tuotettiin Hyvinkään kaukolämpöenergiasta noin 3,0 % ja noin 2,0 % energiasta tuotettiin öljyllä.

Kaukolämmön hinta ei muuttunut vuoden aikana. Vuoden vaihteessa hinnanmuutoksia ei myöskään tapahtunut. Energian hinta on nyt 2,9 snt/ kWh ( 29,13 €/ MWh ). Taloudellisesti kulunut vuosi oli hyvä ja kaukolämmön perusmaksuja noin 0,2 milj. € ei laskutettu joulukuun osalta ollenkaan.

Hyvinkään Lämpövoima Oy toimittaa Sahanmäen teollisuusalueella myös maakaasua. Kaasun myynti oli vajaa 1,0 milj. m3.

Lisätietoja antaa tarvittaessa tj Raimo Oikarinen p.(019) 458 0211 tai 0400 42 5320 sekä
DI Juha Hildén p. (019) 4580231 tai 040 546 5791.