Hyvinkään kaukolämpövuosi 2003

07.01.2004 Tiedote

Kaukolämmön myynti kasvoi Hyvinkäällä

Myynti

Kaukolämpöä myytiin Hyvinkäällä kuluneena vuonna noin 320 gigawattituntia. Myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna noin parilla prosentilla. Keskilämpötilaltaan vuosi oli edellisen vuoden kaltainen ja kasvu johtui lähinnä uusista asiakkaista. Tuulinen ja sateinen syksy lisäsi myös lämmön kulutusta. Asuinkiinteistöjen osuus kaukolämmön myynnistä oli noin 55 %.

Kaukolämmön liittymisteho oli vuoden lopussa 214 megawattia ja liitettyjen rakennusten tilavuus 7,9 milj. m3. Kasvua oli 112.300 m3.

Asiakkaat

Uusia asiakkaita liitettiin vuoden aikana 21 kappaletta. Suurin yksittäinen liitetty kohde oli Puolimatkan koulu. Hyvinkään kaukolämpöverkkoon on liitetty nyt 1479 asiakasta. Tilastollisesti noin 33.500 ihmistä eli 85 % keskustaajaman asukkaista asuu kaukolämmitetyissä taloissa.

Tuotanto

Kaukolämpö tuotetaan Hyvinkäällä pääasiassa maakaasulla, jonka osuus oli 94 %. Kiertokapula Oy:n jäteasemalta tulevaa biokaasua polttamalla tuotettiin Hyvinkään kaukolämpöenergiasta noin 3,0 % ja noin 3,0 % energiasta tuotettiin öljyllä.

Hinta

Kaukolämmön energiahintaa laskettiin toukokuun alussa 1,22 €/ MWh. Energian hinta on nyt 27,91 €/ MWh ( 2,79 snt/ kWh). Taloudellisesti kulunut vuosi oli hyvä ja kaukolämmön perusmaksuja ( noin 0,2 milj. € ) ei laskutettu joulukuun osalta ollenkaan.

Maakaasu

Hyvinkään Lämpövoima Oy toimittaa Sahanmäen teollisuusalueella myös maakaasua. Kaasun myynti oli noin 1,0 milj. m3.

Lisätietoja antaa tarvittaessa tj Raimo Oikarinen p.(019) 458 0211 tai 0400 42 5320 sekä
DI Juha Hildén p. (019) 4580231 tai 040 546 5791.