Lämpöenergiamittareiden etäluentajärjestelmän rakentaminen

Tiedote 28.05.2012

Asiakaspalvelun parantamiseksi Hyvinkään Lämpövoima Oy on asentanut asiakasmittareihinsa etäluentajärjestelmään soveltuvat laitteet.

Laitteiden asennustyöt on saatu muutamaa kohdetta vaille valmiiksi.

Joudumme vielä palamaan joihinkin jo käytyihin kohteisiin yhteyksien parantamiseksi. Näihin mittareihin lisätään lisäantenni tai vaihdamme mittarin uuteen. Näistä toimenpiteistä ilmoitetaan ko. kohteeseen erikseen.

Mittareiden etäluenta perustuu pääosin radioluentatekniikkaan. Kohteet, joihin em. tekniikka ei kuuluvuuden takia sovellu toteutetaan GSM-tekniikalla. Näitä kohteita on etupäässä kerrostalojen kellaritiloissa.

Mittarit eivät lähetä ”omatoimisesti” lukema-, ym. tietoja vaan tiedot tulevat esille silloin, kun mittarille lähetetään luentapyyntö.

Kaikki tiedonsiirto mittareilta Hyvinkään Lämpövoiman tietojärjestelmiin tapahtuu tulevaisuudessa automaattisesti.

Etäluenta tuo jatkossa useita etuja. Asiakkaiden ei enää järjestelmän valmistuttua tarvitse toimittaa mittarilukemia 1.5.2012 alkaen. Mittarit voidaan lukea tiettynä ajankohtana ja virhemahdollisuudet vähenevät. Mittareiden kunnonvalvontaan sekä kulutustietojen tehokkaampaan raportointiin palvelu antaa myös uusia mahdollisuuksia.

Lämmönkäyttöilmoituksia ei enää tarvitse toimittaa Hyvinkään Lämpövoimaan.

Järjestelmän toimittajana on Kamstrup A/S. Lisätietoja asiasta antavat asennustöistä vastaava sähkötyönjohtaja Pertti Salo (019) 4580 218 ja projektivastaava kaukolämpöinsinööri Antti Eskola (019) 4580 227.