Siirry sisältöön

Asiakastarina: Taloyhtiön energiaremontista säästöjä ja asumismukavuutta

Älykäs kaukolämpö kruunasi asunto-osakeyhtiö Villanportissa toteutetun laajan energiahankkeen

Taloyhtiön energiaremontin myötä huoneistojen väliset lämpötilaerot ovat tasaantuneet, ja energiankulutuksessa on tapahtunut selkeä pudotus.

Älylämmönjakopalvelussa on todellakin järkeä, vakuutti Hyvinkään Lämpövoiman liiketoimintapäällikkö Åke Vikstedt Villanportin yhtiökokousväelle keväällä 2025.

”Palvelumaksulla taloyhtiönne saa modernin lämmönjakokeskuksen käyttöönsä investoimatta siihen itse lainkaan. Lisäksi me palveluntarjoajana huolehdimme laitteiston toiminnasta ja asuinolosuhteiden pysymisestä hyvinä”, hän kuvaili palvelun tuomia etuja.

FiksuPlus-lämmönjakopalvelu on helppo ja kustannustehokas tapa saneerata elinkaarensa päähän tullut lämmönjakolaitteisto. Nykyaikaisen teknologian avulla kaukolämmöstä saadaan irti optimaalinen hyöty, mikä näkyy kiinteistön energiankulutuksen ja kustannusten alenemisena.

Lämpövoima toimitti älylämmönjakopalvelun Villanporttiin syksyllä 2024 osana taloyhtiön laajaa energiaremonttia, jonka yhteydessä talon lämmitysverkosto tasapainotettiin ja patteriventtiilit sekä -termostaatit vaihdettiin. Poistoilmapuhaltimet uusittiin vähemmän sähköä kuluttaviksi. Ilmanvaihtoa ja valaistusta parannettiin, ja sähköautoille rakennettiin latausvalmius.

Mikä on taloyhtiön energiaremontti?

Energiaremontti tarkoittaa remonttia, jossa parannetaan rakennuksen energiatehokkuutta tai otetaan käyttöön uusiutuvaa energiaa. Se voi sisältää monia eri toimenpiteitä, kuten lämmitysjärjestelmän uusimista, lisäeristystä tai ikkunoiden vaihtoa. Tavoitteena on vähentää energiankulutusta ja hiilijalanjälkeä, pienentää kustannuksia sekä parantaa asumismukavuutta.

Asunto-osakeyhtiö Villanportissa toteutettiin taloyhtiön energiaremontti

Kustannustehokkuutta ja suunnitelmallisuutta energiaremonttiin

Vuonna 2004 valmistuneessa taloyhtiössä on 58 asuntoa ja viisi liikehuoneistoa. Lähes o-kirjaimen muotoinen talo sijaitsee Hyvinkään keskustassa, vanhan villatehtaan portilla.

Kulttuurihistoriallisista ja kaupunkikuvallisista seikoista johtuen Villanportista tuli moni-ilmeisen arkkitehtuurin omaava rakennus, jonka korkeimmassa osassa on kuusi kerrosta ja matalimmassa yksi.

”Pyysimme esisuunnitteluvaiheessa tarjouksia myös aurinkopaneeleista. Koska talo on niin monimuotoinen, aurinkovoimalan tekeminen olisi tullut liian kalliiksi”, hallituksen jäsen Arja Kaappola kertoo.

Samasta syystä luovuttiin poistoilman lämmön talteenottojärjestelmästä; investointia ei olisi saatu kannattavaksi.

Vuonna 2019 tehdyn kuntokartoituksen pohjalta taloyhtiöön hahmoteltiin kunnossapitosuunnitelma seuraaville kymmenelle vuodelle. Lämmitysjärjestelmän päivittäminen päätettiin ajoittaa vuoteen 2024, jolloin talo tulisi 20 vuoden ikään.

”Taloyhtiössämme on ollut perusajatuksena, että kaikki remontit toteutetaan oikea-aikaisesti, suunnitelmallisesti ja ennakoivasti, eikä odoteta laitteiden rikkoutumista”, hallituksen jäsen Mikko Lehtinen linjaa.

Kattavan energiaremontin tavoitteena oli turvata taloyhtiölle taloudellinen ja luotettava lämmitys seuraaviksi 20 vuodeksi. Tärkeää oli myös budjetissa pysyminen, missä onnistuttiinkin yli odotusten: kokonaisbudjetti alitettiin 10 prosentilla.

Kaukolämpöä avaimet käteen -palveluna

Hankkeessa edettiin vaiheittain, ja sitä käsiteltiin useissa yhtiökokouksissa.

Taloyhtiön energiaremontin suunnittelu tehtiin vuonna 2022. Tarkempi toteutussuunnittelu oli vuorossa seuraavana vuonna. Sen pohjalta taloyhtiö lähetti tarjouspyynnöt lähes 20 yritykselle. Asukastilaisuudessa, jossa oli mukana hankkeen pääsuunnittelija, avattiin projektin tavoitteita ja toimenpiteitä.

Lopulliset suunnitelmat ja tarjoukset esiteltiin osakkaille kevään 2024 yhtiökokouksessa. Kokous päätti, että hanketta lähdetään toteuttamaan.

Suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi joukko kokeneita ammattilaisia. Pääsuunnittelijana toimi Granlund Oy, pääurakoitsijana LVI-neloset ja valvojana A-Insinöörit. Hyvinkään Lämpövoima toimitti uuden lämmönjakokeskuksen, jonka asennuksesta huolehti pääurakoitsija.

 

”Lämpövoima tarjosi meille avaimet käteen -palveluna ratkaisun, johon taloyhtiön ei tarvinnut sitoa pääomaa. Myös kaukolämpölaitteiden säännöllinen tarkistus ja huolto sisältyvät palvelusopimukseen”, Lehtinen perustelee taloyhtiön valintaa.

Villanportin lämmönjakokeskus on Lämpövoiman jatkuvassa etävalvonnassa. Huoneistoihin ja yhteisiin tiloihin asennetut seinäanturit mittaavat lämpötilaa ja ilmankosteutta.

Jos valvonnassa havaitaan lämmönjakolaitteiston toimintahäiriö, Lämpövoima selvittää ja korjaa asian oma-aloitteisesti.

Lämmön, sähkön ja veden kulutusta pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti myös taloyhtiön sekä isännöintitoimiston ja kiinteistöhuollon päässä, joten poikkeamiin on helppo reagoida nopeasti esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, että veden kulutus lisääntyy yhtäkkiä. Kulutuslukemat tulevat nähtäville myös porraskäytävien sähköisille ilmoitustauluille.

Energiaremontissa taloyhtiö sai modernin lämmönjakokeskuksen Älylämmönjakopalvelun avulla ilman suuria investointeja

As Oy Villanportin hallituksen puheenjohtaja Anne-Maria Mäkinen ja hallituksen jäsen Arja Kaappola

Miksi energiaremontti kannattaa?

Energiaremontti kannattaa, koska se pienentää asumiskustannuksia pitkällä aikavälillä, parantaa asumismukavuutta ja vähentää ympäristövaikutuksia. Villanportissa päästiin konkreettisiin säästöihin, sillä remontin jälkeen energiankulutuksessa saavutettiin keskimäärin 19 prosentin vähennys verrattuna edelliseen vuoteen.

Taloudelliset hyödyt:

  • Pienemmät energiakustannukset
  • Kiinteistön arvonlisäys
  • Pitkän aikavälin säästöt

Energiaremontin myötä taloyhtiön energiankulutukseen viidenneksen pudotus

Energiaremontin toteutus taloyhtiössä käynnistyi toden teolla syksyllä 2024, asumismukavuuden juurikaan kärsimättä. Katkokset vedenjakelussa olivat harvalukuisia ja kestivät vain muutaman tunnin. Joitain viikkoja kestäneet lämpökatkotkaan eivät pahemmin haitanneet, koska syksy oli lämmin.

Lämmönjakokeskuksen vaihto kävi noin viikossa, minkä jälkeen lämmöt saatiin heti päälle. Koko projekti valmistui sovitussa aikataulussa vuoden 2024 lopulla.

Talon lämmitysjärjestelmän uudistaminen ja säätäminen tuotti taloyhtiölle tuntuvaa säästöä heti ensimmäisenä talvena. Sääkorjatut energiankulutuslukemat laskivat tammi-huhtikuussa 2025 keskimäärin 19 prosenttia edellisvuodesta.

Huoneistoissa tavoitellaan asumisterveyssuositusten mukaisesti noin 21 asteen lämpötilaa. Myös rappukäytävissä ja muissa yhteisissä tiloissa lämpötiloja on tarkistettu alaspäin.

Lämpövoiman toimittamien, jo puoli vuotta ennen remontin aloittamista asennettujen antureiden tuottama mittausdata todistaa, että niin huoneistojen kuin porraskäytävienkin väliset lämpötilaerot ovat tasaantuneet.

Asukaskyselyssä saatu palaute on ollut pääosin positiivista.

”Tuntuu siltä, että asiat ovat nyt paremmin. Vetoisuuskin on vähentynyt ilmanvaihdon korjaamisen myötä”, hallituksen puheenjohtaja Anne-Maria Mäkinen toteaa.

Muutamassa huoneistossa lämpötilat on koettu vähän viileiksi. Niiden osalta koetetaan selvittää, onko kyse yksilöllisistä tuntemuksista vai onko säädöissä vielä korjattavaa.

”Lämpövoima tarjosi meille avaimet käteen -palveluna ratkaisun, johon taloyhtiön ei tarvinnut sitoa pääomaa. Myös kaukolämpölaitteiden säännöllinen tarkistus ja huolto sisältyvät palvelusopimukseen”, Lehtinen perustelee taloyhtiön valintaa.

Tärkeää taloyhtiön energiaremontissa: Tahtotila selville ja sopimuksiin

Kokemuksensa perusteella asunto-osakeyhtiö Villanportin hallitus suosittelee, että taloyhtiöt miettisivät lämmitysjärjestelmän uudistamista kokonaisuutena ja varaisivat sille aikaa 2-3 vuotta suunnittelusta toteutukseen.

”Kannattaa todella panostaa suunnitteluvaiheeseen ja miettiä tarkkaan, mitä halutaan. Tahtotilan pitää näkyä myös urakkasopimuksissa, ettei tarvitse riidellä jälkikäteen. Mitä paremmin yhteistyö toimii projektia toteuttavien tahojen ja taloyhtiön päättäjien kesken, sitä juohevammin hanke etenee”, Mäkinen summaa.

Villanportin hallituksella on yhteispelin sujumisesta vain hyvää sanottavaa. Lämpövoiman edustajat osasivat avata älylämmönjakopalvelun hyötyjä ymmärrettävästi ja vastata kysymyksiin. Kiitosta saa myös Lämpövoiman ja pääurakoitsijan kyky sopia käytännön yksityiskohdista keskenään.

Asunto-osakeyhtiö Villanportin hallitus suosittelee lämmitysjärjestelmän uudistamista kokonaisuutena, kun taloyhtiössä tehdään energiaremontti

Asunto-osakeyhtiö Villanportin hallituksen jäsen Mikko Lehtinen ja isännöitsijä Vesa Piekkari

 

Isännöitsijä Vesa Piekkari Hyvinkään Isännöinnistä on tyytyväinen sekä tapaan, jolla taloyhtiön energiaremontti toteutettiin, että sen lopputulokseen.

”Kaikki osallistujat halusivat saada hankekokonaisuuden kunnialla maaliin. Asiat menivät niin kuin oli sovittu. Taloyhtiössä on nyt uudet lämmityslaitteet ja varmuus siitä, etteivät ne hajoa yllättäen. Energiankulutuksessa saavutettu säästö on merkittävä.”

Lämpövoiman Åke Vikstedt tähdensi Villanportin yhtiökokouksessa, että taloyhtiöiden energiatehokkuudesta on iloa myös energiayhtiölle ja kaikille kaupunkilaisille.

”Meidän ei tarvitse käyttää polttoaineita turhaan, jolloin pystymme pitämään kaukolämmön hinnan kilpailukykyisenä, hyötysuhteen korkeana ja hiilidioksidipäästöt vähäisinä.”

Villanportissakin pidetään tärkeänä, ettei asuminen kuormita ympäristöä tai ilmastoa tarpeettomasti. Ylilämmityksen välttäminen on kaikkien yhteinen etu.

Hyvinkään Villanportissa toteutettiin onnistunut taloyhtiön energiaremontti yhteistyössä Hyvinkään Lämpövoiman kanssa

Asunto-osakeyhtiö Villanportti Torikatu 6-8:ssa, Hyvinkäällä

Taloyhtiö Villanportin energiaremontti

Asunto-osakeyhtiö Villanportissa toteutettiin Hyvinkään Lämpövoiman kanssa yhteistyössä älykäs energiahanke, joka paransi asumismukavuutta ja vähensi energiankulutusta.

Energiaremontin hyödyt Villanportissa:

  • Energiatehokkuuden parantaminen: Älylämmönjakopalvelun avulla taloyhtiö sai modernin lämmönjakokeskuksen ilman suuria investointeja, mikä paransi asumismukavuutta ja vähensi energiakustannuksia.
  • Suunnitelmallinen toteutus: Hanke eteni vaiheittain ja siihen liittyi laaja esisuunnittelu, jonka avulla budjetti jopa alitettiin 10 prosentilla.
  • Energiankulutuksen lasku: Remontin jälkeen energiankulutuksessa saavutettiin keskimäärin 19 prosentin vähennys verrattuna edelliseen vuoteen, mikä osoittaa hankkeen onnistumisen.
  • Asukaspalaute: Asukkailta saatu palaute on ollut pääosin positiivista, ja asumismukavuuden on todettu parantuneen ilmanvaihdon ja lämmönsäätelyn myötä.