Kaukolämpöasentajan työ on monipuolista ja vaihtelevaa
Haastateltavaksi pöydän toiselle puolelle istui tällä kertaa Lämpövoimalla jo yli 40 vuotta työskennellyt kaukolämpöasentaja Harri Viertoma.
Kuka olet, millainen on työhistoriasi? Kauanko olet ollut Lämpövoimalla?
Olen Harri Viertoma ja toimin Lämpövoiman tuotannossa kunnossapitopuolella kaukolämpöasentajana. Tulin Lämpövoimalle suoraan ammattikoulusta metallipuolelta vuonna 1980. Koulutukseltani olen levyseppähitsaaja. Isäni oli myös töissä Lämpövoimalla ja vinkkasi, että kasvavassa yrityksessä tarvitaan työtekijöitä. Olisin päässyt töihin jo vuotta aiemmin, mutta ajoin kevytmoottoripyörällä kolarin, joka vaati hieman pidemmän toipumisajan. Myös koulu venyi sen vuoksi aikanaan vuodella.
Mitä työnkuvaasi kuuluu?
Kaikenlaisia ennakkohuolto-, kunnossapito- ja asennustöitä aina asiakaslaitteista Lämpövoiman omiin kattiloihin.
Millainen on normaali työpäiväsi?
Päivät ovat vaihtelevia – saattaa olla asiakaskäyntejä tai omat rikki menneet laitteistot tai kattilat vaativat korjausta. Pääasiassa töitä tehdään arkisin 7-16 välillä. Lisäksi talviaikana jokaisella on päivystysvuoroja. Silloin tehdään vikakeikkaa myös iltaisin ja öisin, arkena ja viikonloppuna. Talvella keliolosuhteet aiheuttavat enemmän vikoja – jos yöllä on kova pakkanen ja päivällä ollaan plussan puolella, niin esimerkiksi putkirikkoja tulee herkemmin. Tällöin valvomosta tulee päivystävälle työntekijälle soitto ja vikakeikalle lähdetään vuorokauden ajasta riippumatta.
Kerro työsi parhaista puolista? Minkä taas koet työssäsi haasteelliseksi?
Kyllä parasta työssä on vaihtelevuus. Kun aamulla tulee töihin, ei voi tietää millaiseksi päivä muodostuu. Haastavinta on, että pitää osata niin monenlaisia asioita. Toisaalta meillä hyvä tiimi, jossa on paljon osaamista. Aina voi kysyä apua kollegalta.
Mitä harrastat vapaa-ajallasi?
Harrastan edelleen moottoripyöräilyä. Omistan enduropyörän, jolla tulee ajettua maastossa joka viikko kesät ja talvet. Ajan myös classic motocrossia kilpaa 40 vuotta vanhalla crossipyörällä. Kuulun paikalliseen Hyvinkään Konekerhoon, jonka kanssa käymme myös ulkomailla ajamassa endurotapahtumissa. Viimeksi osallistuimme noin kuukausi sitten Gotlannissa järjestettyyn maailman suurimpaan endurokilpailuun, jossa oli yhteensä noin 3000 osallistujaa 15 eri maasta.